pátek 31. srpna 2012

Autodesk Falcon - sokol ve větrném tunelu

V minulém roce byla uvedena ve formě technologického "preview" simulační aplikace Project Falcon. Aplikace Falcon je virtuální větrný tunel, v němž můžete v reálném čase analyzovat aerodynamické vlastnosti 3D modelů z nejrůznějších CAD aplikací a stanovovat koeficient vzduchového odporu jednotlivých variant návrhu.

Právě uvedená nová verze aplikace Falcon je dostupná pro platformu Windows i Mac, obsahuje řadu předdefinovaných 3D modelů (auta, kosmické lodě...) a zjednodušuje a zrychluje ovládání tohoto software. CAD modely lze načítat ve formátech *.stl, *.obj, *.3ds, *.lwo, *.off, *.ply, *.tpf a lze pracovat s daty v cloud úložišti Autodesk 360.



Aplikaci si můžete stáhnout z Autodesk Labs. Tato verze expiruje 15.3.2013.

Falcon je nyní k dispozici jako "Autodesk Flow Design"

S pravítkem na obrazovku - CAD zobrazení 1:1

I v době pokročilých CAD aplikací existuje překvapivě hodně konstruktérů a projektantů, kteří se snaží rozměry odečítat a ověřovat pomocí pravítka na modelu zobrazeném na obrazovce. Obrazovka není kreslicí prkno a tyto postupy získávání rozměrů rozhodně nedoporučujeme. Nicméně mohou nastat situace, kdy CAD model zobrazený ve skutečné velikosti může pomoci upřesnit představu o vzhledu budoucího výrobku, nebo kdy takovýmto způsobem zobrazený model součástky můžete vizuálně propojit s jinou, už vyrobenou, reálnou součástkou.


Pomocí aplikace CADstudio View11 ("View 1:1") můžete váš CAD model v AutoCADu zobrazit automaticky v měřítku 1:1 - tak, aby měl na vaší obrazovce skutečné rozměry v milimetrech. Aplikace si vyžádá jediný parametr, a to velikost úhlopříčky vašeho monitoru v palcích. Tu můžete většinou zjistit z modelového označení vašeho monitoru (např. 22" - Samsung S22B350H, 24" - HP w2408w) nebo z technických parametrů vašeho notebooku. Anebo můžete úhlopříčku odměřit.

Aplikace následně provede automaticky potřebný zoom zobrazení tak, aby displej zobrazoval CAD entity 1:1, přímo v mm. Následně můžete displej panoramovat (např. stiskem kolečka myši) bez změny úrovně zoomu.

Bezplatnou LISP utilitu View11 si můžete stáhnout ze stránky CAD Studio Download. Podrobnější informace najdete v Tipu 8793.

středa 29. srpna 2012

Jak zajistit optimální sdílení licencí Autodesk mezi pobočkami


Používáte optimální sdílení síťových licencí CAD aplikací ve vaší firmě? Mají konstruktéři a projektanti možnost čerpat nevyužité licence z jiných poboček? Je vaše správa licencí dostatečně odolná proti výpadku serveru nebo jiným poruchám? Máte přehled o skutečném čerpání jednotlivých licencí v čase?

Přečtěte si nový tip s přehledem režimů práce licenčního serveru, jejich výhodám a nevýhodám - Jak zvolit optimální model licenčního serveru Autodesku.

Další principy a postupy využití síťových licencí:

čtvrtek 23. srpna 2012

Mobilní prohlížeč CAD dat - Autodesk 360 Mobile


Pod novým názvem "Autodesk 360 Mobile" uvolnil Autodesk inovovanou verzi (V3.0) bezplatného mobilního prohlížeče 2D a 3D CAD dat (dříve "Autodesk Design Review Mobile").

DWG výkresy a modely AutoCADu, DWF soubory, soubory z aplikace Revit nebo Navisworks, uložené do cloud úložiště "Autodesk 360" (3-25GB prostoru), můžete pomocí této aplikace prohlížet kdekoliv, na chytrém telefonu nebo tabletu s operačním systémem Android nebo iOS.

Aplikace podporuje 2D a 3D soubory formátu DWF a DWG, soubory Revit a Navisworks uložené na vašem účtu Autodesk 360. Standardními gesty můžete soubory na obrazovce posouvat, zoomovat a otáčet. Můžete zobrazovat meta data jednotlivých prvků vašich výkresů. CAD soubory můžete sdílet a připomínkovat čímž usnadňujete komunikaci s vašimi kolegy a zákazníky.

Aplikaci Autodesk 360 Mobile si můžete stáhnout zdarma z Apple iTunes nebo z Google Play - viz mobilní aplikace Autodesk.

úterý 14. srpna 2012

Odhalen zdroj zlomyslných trpaslíků v počítači

Určitě to všichni znáte - zpravidla zrovna ve chvíli, kdy nejvíc spěcháte, začne počítač "stávkovat", chová se jinak než doposud, dává jiný výsledek než čekáte, program padá na chybu, která tam ještě před chvílí nebyla. Obvykle tyto zlomyslnosti přičteme na vrub zlým duchům ve stroji, zeleným mužíčkům anebo trpaslíkům (protože jak známo, ty potvory vlezou všude), systém zrestartujeme a úlohu už většinou bez problémů zopakujeme.

Jak se ukazuje, většina těchto náhodných "podivností" může mít zcela vědecké vysvětlení.

Se zvyšující integrací polovodičových prvků (zejména procesoru a pamětí RAM) se zmenšují rozměry jejich vnitřních stavebních prvků a ty jsou tak stále náchylnější k náhodným vlivům okolního prostředí, konkrétně částicím záření. Zásah paměťové buňky částicemi záření může vyvolat změnu její logické hodnoty (0/1). Změna jediného bitu v paměti samozřejmě může vést ke značným důsledkům a může se projevit nepředvídatelným způsobem - od pádu aplikace, přes nestandardní chování funkcí počítače, až po - v nejhorším případě - nepovšimnutou změnu výsledků aplikace. A že je takových paměťových buněk, potenciálních cílů "bombardování", v dnešních počítačích hodně - v typické konfiguraci se 4GB RAM je jich celkem 34.359.738.368 (34 miliard).

Na vině jsou přitom hned dva druhy záření - jednak kosmické záření (neutrony) a jednak alfa částice z radioaktivních izotopů materiálů použitých v PC a z radioaktivního pozadí dané lokality. Kosmické záření je závislé na zeměpisné šířce (u rovníku je "bezpečněji") a především na nadmořské výšce - např. při letu v dopravním letadle je vliv cca 8.000x silnější. Extrémní jsou tyto vlivy v kosmu. I proto například marsovské vozítko Curiosity používá procesor a paměti stíněné na radiaci 2.000 až 10.000 grayů (J/kg).

Curiosity

Jak velké je toto riziko chyb v praxi? Kupodivu větší než se obecně soudí. Podle nedávné studie společnosti AMD nastane vlivem záření u typického systému se 4GB RAM jedna chyba za týden! Podle studie University of Toronto provedené na rozsáhlé serverové farmě firmy Google nastane u typického serveru cca 400 chyb za rok.

Řešení tohoto problému je přitom celkem snadné. Už mnoho let jsou servery a pracovní stanice renomovanějších značek nabízeny s paměťmi ECC RAM. ECC paměť využívá redundandní samoopravné kódy, pomocí nichž najde a opraví 99.988% všech "měkkých" chyb paměti (kam patří i náhodné chyby vlivem záření). Ač bývá někdy použití konfigurací s ECC paměťmi považováno za zbytečnost, je vidět, že riziko tohoto typu chyb není zdaleka zanedbatelné a zejména v oblastech CAD/CAE aplikací nebo ve finančnictví může vést k velmi nepříjemným a drahým důsledkům.

Bezprostřední poučení pro dobu dovolených: neprojektujte v letadle :-)

Viz též:
wikipedia.org/wiki/ECC_memory

neděle 12. srpna 2012

Rozšířená realita přichází s Autodesk Showcase

Velmi zajímavou technologii představuje nový plugin modul pro Autodesk Showcase 2013 uvolněný na Autodesk Labs - "Augmented Reality" (rozšířená realita). Rozšířená realita je označení nástrojů pro doplnění kontextové informace (v tomto případě vizualizace) do živého obrazu reálného světa. Reálný obraz světa je tak doplněný o počítačem vytvořené objekty, vizualizace 3D CAD dat (viz Wikipedia - rozšířená realita).

Aplikace Autodesk Showcase doplněná o plugin "Augmented Reality" dokáže do živého obrazu web-kamery nebo videa interaktivně vkládat (klíčovat) v reálném čase fotorealisticky vystínovaný 3D model z CAD aplikace a automaticky jej zvětšovat a otáčet zároveň se změnou záběru kamery. Pro sledování scény využívá tento Python skript nějakého snadno identifikovatelného markeru, který je asociován s 3D modelem a vyskytuje se i ve scéně (v ukázce je použit vytištěný QR kód, je i součástí instalace pluginu). Software pak rozpoznává a sleduje pohyb tohoto markeru. Výsledkem je přesvědčivá interaktivní vizualizace, díky níž můžete navrhovaný CAD model osadit do reálné scény a prohlížet tuto novou "rozšířenou realitu" z libovolného místa.


netrpěliví si mohou video prohlédnout cca od času 4:30 - www.youtube.com/watch?v=0p0eKdBKFkg

Vizualizační 3D aplikace Autodesk Showcase je přitom součástí většiny projekčních a konstrukčních sad Autodesk Design Suite a řada uživatelů ji tak má k dispozici automaticky.

Plugin "Augmented Reality for Autodesk Showcase" si můžete stáhnout zdarma z
labs.autodesk.com/utilities/showcase_ar, jeho aktuální verze expiruje 31.10.2012.

úterý 7. srpna 2012

SIGGRAPH 2012: Autodesk Media and Entertainment Animation Show Reel

V rámci probíhající konference SIGGRAPH 2012 věnované počítačové grafice představil Autodesk tradiční "show reel" - ukázky nejlepších prací zákazníků využívajících "Media and Entertainment" produkty Autodesku, tedy především animace a videa z oblasti reklam, filmových efektů a počítačových her.

Jak se letošní výběr vydařil, posuďte sami:



Přepněte si na vyšší rozlišení a plnou obrazovku.

Autodesk 360 Publisher - přehledná technická dokumentace z oblaků


Nejnovějším přírůstkem do rychle se košatící rodiny web-cloud aplikací Autodesk 360 je "Autodesk 360 Publisher Technology Preview". Tato cloud verze známé desktop aplikace Inventor Publisher umožňuje jednoduše vytvářet z návrhových 3D CAD dat přesvědčivé vizuální instrukce pro sestavování, instalace, údržbu nebo opravy výrobků. Trojrozměrné elektronické návody s animacemi krok po kroku jsou velmi jednoduché na pochopení a lze je snadno sdílet i prohlížet v běžném internetovém prohlížeči nebo i na mobilních zařízeních Apple iOS či Android (tablety a mobilní telefony).

Pro použití Autodesk 360 Publisheru stačí pouze internetové připojení a přihlášení na cloud služby Autodesk 360. Web aplikace běží přímo v internetovém prohlížeči (podporován je Google Chrome a Firefox - WebGL). Zpracovávat lze stávající soubory Inventor Publisheru nebo 3D modely z Inventoru (IPT, IAM), Fusion (DWG), Autodesk 123D (DWG), nebo DWF. Výstupní soubory lze publikovat na cloud Autodesku, sdílet je a prohlížet je online, odkudkoliv. Dokumentaci lze publikovat soukromě nebo veřejně.

Ukázka použití:



Tato "technology preview" verze je bezplatná, je časově omezená do 20. listopadu 2012 a v současné době je dostupná pouze pro uživatele z USA a Kanady (okruh zemí bude rozšířen).

Další informace viz Autodesk 360 Publisher

Viz též Inventor Publisher

čtvrtek 2. srpna 2012

AutoCAD Plant 3D navrhuje největší odsolovací zařízení na světě


Největší odsolovací zařízení na světě, umístěné v izraelském Ashdodu, bylo navrženo v rekordním čase pomocí potrubní aplikace AutoCAD Plant 3D. Projekční firma Sadyt hodnotí práci v AutoCADu Plant: "S jakýmkoliv jiným návrhovým softwarem pro zpracovatelské závody by nebylo možné realizovat tento projekt v takovémto tempu."

Objem díla představuje 100.000 hodin projekční činnosti, 6.000 výkresů, 3.000 potrubních linií, 5.000 ventilů, 140 P&ID schemat - to vše za 16 měsíců práce. Zařízení má rozlohu 77.000 m2 a vyrobí 384.000 m3 pitné vody denně, metodou reverzní osmózy.


Podrobnější informace najdete v PDF dokumentu Ashdod (1.7MB)

Viz též AutoCAD Plant 3D