pátek 26. června 2009

GPU - to by mohla být cesta

Není žádným tajemstvím, že většina dnešních 3D CAD a CAE aplikací má problém s výkonem počítače. Se zvětšujícími se datovými sadami 3D sestav (chcete-li: "digitálních prototypů") prudce rostou nároky na objem paměti a výkon procesoru. Asi každý konstruktér dnes naráží na výkonnostní omezení svého počítače - ať je jakkoliv rychlý (myslím konstruktér i počítač) - prostě u některých operací musí čekat a čekat než počítač dokončí "takové to domácí žvýkání".

Samozřejmě, výkon platformy PC stále roste (Moorův zákon nadále funguje), ale pro nenasytný CAD je to pořád málo. Ani zvyšující se počet jader procesorů v oblasti CAD aplikací příliš nepomáhá - CAD software typicky využívá sekvenční algoritmy a lze jen obtížně řešit paralelními procesy v CPU (vyjímkou je snad jen rendering). Výkon hardware je tak úzkým místem rychlosti dalšího rozvoje 3D CADu.

Určitým příslibem do budoucna je šance využít spící výkonové rezervy skrývající se v moderních grafických akcelerátorech (GPU). Proč se má výkonný procesor akcelerátoru poflakovat, když zrovna není třeba aktualizovat 3D zobrazení? První 3D CAD/CAE aplikací světového výrobce využívající GPU nejen k zobrazování, ale i pro urychlení výpočtů (konkrétně výpočtů dynamiky kapalin), je Autodesk Moldflow Insight. Moldflow je rodina aplikací pro návrh a simulaci vstřikování plastů. Nový Moldflow Insight 2010 využívá platformu CUDA pracující na GPU akcelerátorech nVidia. Díky využití grafických procesorů např. na kartách nVidia Quadro FX 4800 či Quadro FX 5800 dochází k přibližně dvojnásobnému zrychlení aplikace Moldflow Insight.

A uznejte sami - takové zrychlení by jistě potěšilo i nejednoho uživatele Inventoru nebo AutoCADu...

Viz též Moldflow a Autodesk Moldflow.

Žádné komentáře:

Okomentovat