čtvrtek 11. června 2015

Nový Autodesk Raytracer - rendering pro Revit, AutoCAD, Navisworks

Uživatelé nové verze AutoCADu nebo Revitu 2016 už si možná povšimli "střídání stráží", které proběhlo v modulu renderingu. AutoCAD 2016, Autodesk Revit 2016, ale také například Navisworks nebo Showcase nově využívají rendering jádro nazvané "Autodesk Raytracer". Tato nová rendrovací technologie vlastněná Autodeskem má postupně nahradit stávající rendering jádro NVIDIA mental ray používané napříč produkty Autodesku.

V případě Revitu jde o druhé střídání v několika posledních letech (ve verzi 2009 byl původní Accurender nahrazen právě jádrem mental ray). Ale stejně jako v minulém případě se zdá, že změna je k lepšímu - jak co do kvality rendrování, tak co do rychlosti či uživatelské jednoduchosti.

Autodesk Raytracer používá fotorealistický rendering založený na fyzikálním výpočtu, který simuluje odrazy paprsků. Nevyužívá GPU grafické karty, nýbrž jen hlavní procesor (CPU), ale zato efektivně využije víceprocesorové systémy a všechna dostupná jádra. Podobná (ale ne úplně stejná) vysoce škálovatelná rendrovací technologie je použita i v cloud službě Autodesk Rendering A360.

Uživatel může (např. v Revitu) volit mezi původním jádrem NVIDIA mental ray a novým Autodesk Raytracer. Doporučujeme přepnout na nové jádro (viz níže):


Pro srování jsme oběma způsoby vystínovali opticky komplikovanou scénu kuchyně v ukázkovém projektu "RAC Basic Sample". 3D pohled "Kitchen" kombinuje interiérové a exteriérové prostředí a denní i umělé osvětlení. Scéna byla vystínována s oběma jádry (moduly) se stejným nastavením: výstup obrazovka (799x438), střední kvalita, schéma osvětlení: Exteriér - oslunění a umělé osvětlení. Výpočet byl proveden na low-end stanici (Intel i3, 3.3GHz, 8GB RAM, Win8.1).

Výsledek modulu Autodesk Raytracer, doba výpočtu 2:55:


Výsledek modulu NVIDIA mental ray, doba výpočtu 8:50:


Výsledek je na první pohled velmi podobný, Raytracer jej však dokončil cca 3x rychleji, navíc už v průběhu výpočtu je vidět postupně zpřesňovaná výsledná scéna (jas, záběr, barvy), takže se snáze odchytí případné chyby záběru. Menší je i jeho spotřeba RAM. Z hlediska kvality výsledku rendrování si povšimněte odlišností - realističtějšího podání dvojskla (včetně odrazů pod velmi tupým úhlem) v obvodovém plášti (Raytracer) a naopak rušivých artefaktů na desce stolu a "prasátka" zdroje světla (mental ray).

Princip obou technologií má i odlišnost nastavení expozice. Pro funkci Upravit expozici je v případě Raytracere nutný nový výpočet (nelze měnit ex-post jako u mental ray).

PS: pro zajímavost - cloud render téže scény vykázal geometrické chyby (zadní stěna)

Další srovnání viz AECbytes

Žádné komentáře:

Okomentovat