pondělí 20. června 2011

Autodesk Mudbox - na co CAD nestačí

Jednou z méně známých součástí konstrukčních a projekčních sad Autodesk Design Suite je modelovací aplikace Autodesk Mudbox.

Přes "špinavě" znějící jméno pomůže tento užitečný nástroj s modelováním tvarů, na něž klasické CAD aplikace nestačí, nebo by jejich konstruování CAD nástroji bylo neúměrně složité.

Autodesk Mudbox si můžeme představit jako jakousi "digitální plastelínu". Jeho nástroje zahrnují funkce pro "hnětení", interaktivní tvarování, hladké přidávání a odebírání "hlíny" (3D hmoty), nanášení 3D textur nebo 3D malování (painting). Tyto sochařské operace lze provádět pomocí myši nebo z digitalizačního tabletu s úrovněmi přítlaku.

Praktickou CAD funkcí Mudboxu je například modelování z textur (2D obrázků) - typicky pro gravírování. Odstín každého pixelu obrázku určuje odsazení (výšku/hloubku) odpovídajícího bodu na povrchu 3D modelu.

Nejdříve je potřeba vytvořit dostatečně jemný výchozí model (např. rovnou plochu). Na tuto plochu pak funkcí Maps > Sculpt using Map aplikujete texturu s odpovídajícím koeficientem převýšení (záporný koeficient mění směr vytažení objektu). Výsledný model lze pomocí formátu FBX přenést jako 3D těleso např. do AutoCADu, 3ds Max nebo Maya.

Postup ilustruje video z YouTube kanálu CAD Studia:

Žádné komentáře:

Okomentovat