čtvrtek 22. ledna 2009

Převede nás Autodesk přes Údolí podivnosti?

Rendering postavyAutodesk chystá nové technologie pro vývojáře her, které by měly pomoci překonat tzv. "údolí podivnosti" a v počítačových hrách nabídnout zcela uvěřitelné postavy. Základem této nové generace herních platforem mají být middleware technologie fyziky, umělé inteligence (AI) a inverzní kinematiky (HumanIK) od nedávno Autodeskem koupené francouzské firmy Kynogos.

Jsou plánovány tři hlavní komponenty této technologie. Ty bude možné integrovat do herních jader. První je systém pro dynamickou interakci postav s prostředím. Druhá komponenta je umělá inteligence zajišťující uvěřitelné chování postav. Třetí komponentou je animační systém řešící chůzi, běh a překonávání překážek. Všechny části se tak točí kolem fyziky, umělé inteligence a animace. Cílem je i zpětná integrace těchto technologií do animačních aplikací Autodesk 3ds Max a Autodesk Maya.

Pojem "údolí podivnosti" (uncanny valley) je hypotéza japonce Masahari Moriho z oblasti principů sociální robotiky. Ta říká, že lidé obvykle mívají pozitivní psychologickou reakci vůči robotům, kteří vypadají částečně jako lidé (takový C3PO přeci vypadá mile...). Ale jakmile robot vypadá už velmi realisticky, ale přitom ne naprosto dokonale přirozeně (má zvláštní úsměv, nemrká, nemá přirozené pohyby), lidé začnou reagovat zmateně a někdy až s odporem. Křivka psychologické reakce tedy s rostoucí antropomorfií stoupá až do určitého bodu (blízko úplné podobnosti) a poté prudce klesá až k odmítání.

Viz též Autodesk Multimédia

1 komentář:

  1. existuje pochopitelne i opposite k javu uncanny valley. Je to tzv. "Bending Bender style", keď umelo vytvorená postava vizuálne nesie všetky znaky nefalšovaného robota, ovšem disponuje všetkými chvályhodnými ľudskými vlastnosťami - závislosť na alkohole, cigárach, kleptománia a solídna zbierka pornografie. Pokiaľ sa nemýlim, tak Futurama bola tiež kompletne kreslená v 3DS Maxe.

    OdpovědětVymazat